Vloga staršev je ključ pri izgubi odvečne telesne teže pri otrocih

Starši imajo neizmerno moč pri ustvarjanju okolja in načina življenja, ki pomaga otrokom, da ohranijo zdravo telesno težo vse življenje

Starši, ki vključijo celotno družino v zdrav življenjski slog, imajo bistveno več možnosti, da dolgoročno uspejo zmanjšati odvečno telesno težo vseh družinskih članov1. V družinah, ki zdravo živijo, imajo otroci običajno manj težav s telesno težo. Družinski člani zdravih družin se čutijo povezani in so si medsebojno blizu. Starša vplivata na otroke, starša vplivata drug na drugega in otroci pomagajo staršem, da sprejemajo pozitivne spremembe. V raziskavi je bilo ugotovljeno, da so tisti otroci, ki so bili najbolj uspešni pri izgubi odvečne telesne teže, prihajali iz družin, ki so jih podpirale in v katerih so bili družinski člani zelo povezani 2.

Otroci rastejo na temeljih, ki jih postavijo njihovi starši. Ne glede na to ali se starša zavedata ali ne, sta gonilna sila za prehranskimi in gibalnimi vzorci. Starša odločata, katera živila bodo na voljo doma, kje in kdaj se jé v hiši in katerih dejavnosti se lahko otroci udeležujejo.

Ohranjanje zdrave telesne teže vključuje celotno družino, ne samo otroka ali starša, ki ima težave s telesno težo. Ključno je, da starša določita enake prehranske in gibalne pogoje ter določila za vse člane gospodinjstva3. Družinska solidarnost je močan motivator pri spreminjanju prehranskih in gibalnih vzorcev 4.

Zgled staršev
Starši igrajo kar nekaj pomembnih vlog, ko kreirajo in ohranjajo zdravo domače okolje5. Ena najpomembnejših vlog je biti pozitiven zgled. Starša sta otrokov prvi in najvplivnejši model pri izbiri hrane, oblikovanju prehranskih navad in formuliranju odnosa in vrednot do živil in prehranjevanja. Na primer, če oče meni, da je zajtrk pomemben in ga jé vsak dan, je verjetnost, da bodo tudi otroci enako premišljali, večja. Tudi pri gibanju je podobna situacija. Več časa bodo otroci preživeli skupaj s starši v naravi, se športno udejstvovali, bolj jim bo športni način življenja blizu in bolj ga bodo osvojili za svojega. Zato starši v akcijo, otroci pa vam bodo (sčasoma) z užitkom sledili!

Starša sta tudi skrbnika. Skrbita za hrano za družino, kupujeta igrače in športno opremo, ki spodbuja športno aktivnost. Nudita udobje, zdravo hrano in občasne priboljške. Prav tako nudita skrbno in varno okolje ter zdrav življenjski slog za vso družino.

Spodbujata in prenašata pozitivne navade na otrokovo prehransko in gibalno vedenje. Na primer, starša pomagata otroku, da se nauči poslušati in odgovoriti na notranji signal po lakoti in sitosti.  Razumevanje teh signalov pomaga otroku, da je samo takrat, ko je resnično lačen in ne iz dolgočasja. Cilj spodbujanja ni, da bi postala starša nekakšna družinska stražarja hranjenja, ampak da se zakoreninijo zdravi prehranski in gibalni vzorci pri vseh družinskih članih.

1 Epstein LH, Valoski A, Wing RR, McCurley J. Ten-year outcomes of behavioral family-based treatment for childhood obesity. Health Psychol 1994;13:371-2.

2 Hertzler AA. Obesity—Impact of the family. J Am Diet Assoc 1981;79:525-30.

3 Kleinman RE, ed. Pediatric Nutrition Handbook, Fifth Edition. Chicago, IL:American Academy of Pediatrics, 2004.

4 Birch LL, Davison KK. Family environmental factors influencing the developing behavioral controls of food intake and childhood overweight. Pediatric Clinics of North America 2001;48:893-907.

5 McCaffree J. Childhood eating patterns: The roles parents play. J Am Diet Assoc 2003;103:1587.

This entry was posted in Pošta. Bookmark the permalink.